JÓGOVÁ inspirace

Dnes 21.6. je Mezinárodní den jógy a jaké jiné téma může být ideálnější pro tento týden než JÓGA ????.
 
Společně s Hana Danihelkova vás tímto tématem provedeme. Tedy abych byla přesná v tomto týdnu se zaměříme na jednu nedílnou součást jógy, a to Pránájámu.
 
Půjdeme-li více do hloubky, pak termín PRÁNÁJÁMA lze nejpřesněji přeložit jako: VĚDOMÁ PRÁCE S ENERGIÍ, JEJÍ OVLÁDÁNÍ A KONTROLA. Metodu, díky které můžeme tohoto cíle dosáhnout nazýváme vědomou prací s dechem.
Velmi se těšíme na náš společný "jógový" týden a pevně věřím, že si ho společně užijeme ????.
 
Naskočte s námi na vlnu v duchu jógového týdne a užijme si tu společnou jízdu a praxi.
 
Vaše Petra????‍♀️ a Hanka????‍♀️
 
Petra miniHani miniatura
 
1b
 

UVÍTÁNÍ PETRA LEBL BÍNOVÁ

Co vy a jóga? Jste kamarádi?

UVÍTÁNÍ HANA DANIHELKOVÁ 

Hezký slunovratový den ☀️, přikládám malé představení k tematickému týdnu o józe. Jóga je pro mě spojení těla , duše a mysli. Je to nástroj, který mi prostřednictvím zpřítomnění pomáhá k rovnováze a harmonii, pomocí jógy objevuju své silné i slabé stránky. 

PRINCIPY ENERGETICKÉ ŠKOLY PŘIJETÍ SEBE, DOVOLENÍ PRO OKOLÍ, DŮVĚRA V PŘIROZENOU ENERGII VYTVOŘÍ RADOSTNOU AKCI Budujeme důvěrné a zároveň otevřené vztahy se všemi klienty a využíváme přátelský přístup zahrnující  (1)

DECH
 
Dech je životně důležitý. Nějakou dobu vydržíme bez vody a bez jídla, ale bez dechu nikoliv.
 
Kdysi jsem se od jedné moudré bytosti, kterou jsem na své cestě potkala, dozvěděla, že délka našeho života není limitována věkem, ale je ohraničena počty nádechů a výdechů. Tato moudrost je opravdu hluboká a všeříkající. Takže pojďme se neodkazovat na náš věk, nechme společenské "limity" stranou, ale pojďme náš život opravdu plně prodýchat.
 
Dech je opravdu všemocný a proto bychom s ním měli nakládat vědomě a měli bychom začít těžit jeho potenciály.
 
A jak začít? Začněme správně dýchat. A teď vás napadne "no ale na tom nic přece není, vždyť to přece dělám". A opravdu dýcháte správně?
 
Schválně se teď zaměřte na toto:
 
  • dýcháte přirozeně ústy nebo nosem?
  • když se nadechnete, dýcháte do hrudníku nebo do břicha?
 
Vyzkoušejte a pozorujte co dělá vaše tělo. Ale pozor, buďte poctiví a dýchejte tak jako dýcháte vždycky a nesnažte se to dělat tak jak by se "mělo". Buďte v přirozenosti a autenticitě a dovolte si vidět jaká je skutečnost. Pak teprve můžete odhalit skutečnou pravdu a udělat něco proto, abyste využívali potenciál dechu do hloubky.
 
Tak co? Jak jste na tom?
 
Jo a víte že správným dechem si můžete ulevit od bolesti různých fyzických částí těla a pracovat i na energetických blocích?
 
Dnes vás budeme šetřit a bude stačit když si jen navnímáte svůj dech ????.
 
Zítra se společně podíváme na to jak se správně dýchá, na jednotlivé dílčí dechy a na hluboký jógový dech. To je základem kvality našeho života ❤️????????
 
 

1b

A hurá na porci teorie k PRÁNÁJÁMĚ 
 
Podíváme-li se hlouběji na slovní spojení PRÁNA a JÁMA, pak každé z těchto sánskrtských slov má hned několik významů. PRÁNA lze přeložit jako: dech, energie, vzduch, individuální duše. JÁMA pak jako kontrolovat, ovládat, řídit, omezovat, či rozšiřovat. Vezmeme-li si tedy vzájemné kombinace, máme pak rozmanité možnosti. Nejlépe však samotnou podstatu tohoto spojení vystihuje definice tato: VĚDOMÁ PRÁCE S DECHEM A ENERGIÍ.
 
Není dech jako dech. Pokud bych měla rozdělit dechové metody podle způsobu provádění, pak bych je rozdělila následovně:
 
???? ŠUMIVÉ DECHY - udždžájí, bhrámarí
???? CHLADIVÉ DECHY - šítalí, sítkarí, bhastrika
???? STŘÍDAVÉ DECHY - súrja bhédana a další střídavé dechy
???? BANDHOVÉ DECHY - múrččha, pláviní
 
Převážná většina těchto technik se provádí v sedu vzpřímeném, kdy sedíme na patách (vadžrásana). Pokud by nám tento sed nevyhovoval, pak si můžeme sednout do sedu se zkříženýma nohama, ale stále musíme dbát na vzpřímenou páteř, správnou pozici hlavy a brady, pozici ramen.
 
A teď ještě něco málo k jednotlivým skupinám ????
  • Šumivé dechy jsou techniky, při kterých se objevuje určitá vibrac, často popisována právě jako šumění.
  • V případě chladivých dechů dochází při jejich aplikaci k takzvanému pocitu ochlazení. Není náhoda, že tyto techniky vznikly právě v tropickém klimatu Indie.
  • Do skupiny střídavých dechů patří celá řada dechových technik, u kterých dech neplyne vždy stejně oběma nosními dírkami najednou. 2 nosní dírky, 2 mozkové hemisféry, 2 poloviny těla - to vše vypovídá o polaritní povaze člověka. často jsou tyto dechy nazývány také jako dechy polarizační.
  • Bandhové dechy patří mezi složitejší dechové techniky, které by se měly praktikovat pod zkušeným dohledem a měly by bý odborně vedeny. Jedná se o dechové techniky spojující dýchání s bandhami (Bandhy - vědomé zadržení toku energie v určitých částech v těle).
Dechových technik je samozřejmě mnohem více než jsem zde zmínila, jedná se třeba o takzvané Speciální dechové techniky, do kterých patří různé očistné techniky, chladivé techniky, energetizační techniky, mysl zklidňující techniky.
 
PRINCIPY ENERGETICKÉ ŠKOLY PŘIJETÍ SEBE, DOVOLENÍ PRO OKOLÍ, DŮVĚRA V PŘIROZENOU ENERGII VYTVOŘÍ RADOSTNOU AKCI Budujeme důvěrné a zároveň otevřené vztahy se všemi klienty a využíváme přátelský přístup zahrnující  (1)
 
Dech, správné dýchání, základní dílčí dechy (do břicha, do hrudníku a podklíčkový), které svým propojením tvoří plný jógový dech, tak to jsou témata, která jsem se vám snažila stručně shrnout v tomto videu.
 
Zkuste si schválně jednotlivé dílčí dechy a sledujte co to s vaším tělem dělá a jak se cítíte.
 
 
1b
Udžai dech
 
Krásný den všem ☀ dneska jsem si pro vás připravila Udžai dech- vítězný dech, dech připomínající šum moře.
 
Proč praktikovat v józe udžai dech?
  • harmonizuje vnitřní teplotu
  • přináší uvolnění
  • okysličuje krev do mozku
  • stimuluje štítnou žlázu a příštítná tělíska a tím i podporuje náš metabolismus
  • má účinek na naší mysl, protože harmonizuje nervovou soustavu
Učí nás vyrovnanosti a nelpět na výsledcích a přináší tím prožitek. Používáme ho kdykoliv, nejen v józe. Pokud máte už osvojený plný jógovy dech, který zmiňovala v předchozích dnech Petra Lebl Bínová, můžete pokračovat s dechem (branice - hrudník - podkličky)
 
Sedněte si do lotosového květu nebo tureckého sedu, pod zadek si dejte blok, složenou deku nebo knihu, tak abyste měli prostor mezi pánví a hrudníkem a vaše bránice měla prostor pracovat.
 
Páteř je vzpřímená, ramena dolů , lopatky k sobě. Ruce si položte na kolena. Nadechněte se nosem, špičku jazyka opřete o horní nebo spodní patro a s výdechem z hrtanu vyslovte písmeno CH-A, zvuk připomíná šum moře, jakobyste chtěli zamlžit sklo, párkrát zopakujte a poté, nádech i výdech přes zavřená ústa.
 
Zavřete si oči a skrzeva víčka sledujte špičku nosu, vnímejte zvuk vycházející z hrtanu. Párkrát zopakujte, k prohloubení udžai dechu můžete spojit palce a ukazováčky, ostatní prsty napnuté - mudra koncentrace. Přesuňte pozornost přes zavřená víčka mezi obočí a opakujte v rámci libosti kdekoliv a kdykoliv.
  • pokud se během dýchání dostaví motání hlavy či lehké brnění v končetinách, je to způsobené přísunem kyslíku do těla - můžete se vrátit k plnému jógovému dechu či vydechnout pusou, během zavedení do pravidelné praxe se to zlepší ????
 Ps : já už mám dneska splněno při snaze sdílet video , kdy mne technika neustále pokouší ????
Chybí mi rozloučení, takže mějte hezký dny ????
 
 
PRINCIPY ENERGETICKÉ ŠKOLY PŘIJETÍ SEBE, DOVOLENÍ PRO OKOLÍ, DŮVĚRA V PŘIROZENOU ENERGII VYTVOŘÍ RADOSTNOU AKCI Budujeme důvěrné a zároveň otevřené vztahy se všemi klienty a využíváme přátelský přístup zahrnující  (1)
 
Technika SAMA VRITTI
 
HEZKÝ POÚPLŇKOVOBOUŘKOVY ČTVRTEK ????
Dnes navážeme v našem tématickém týdnu jógy s Petra Lebl Bínová na udžaí dech, který jsme se naučili včera ????
A to, technikou SAMA VRITTI - která prohlubuje udžaí dech = pracuje s našimi pocity, myšlenkami a emocemi dostává je do klidu
 
,, Jóga čitta vritti niródha" - jóga zklidňuje těkavou mysl (Patandžali)
  • pozornost směřujeme do sebe, k poznání našeho opravdového, intuitativního já
 
Posaďte se do lotosového květu nebo tureckého sedu, podložte si zadek , tak abyste měli vzpřímenou páteř, ramena dolů, lopatky k sobě, hlava vzpřímená, zavřete si oči a zaměřte pozornost na špičku na nose, dýchejte udžaí 3x a více..
 
Nádech bude stejně dlouhý jako výdech, a to na 4 doby. Pokud začínáte a není vám příjemný poměr 4:4, zvolte 2:2 a postupně přidávejte.
 
Pokud chcete zintenzivnit účinky SAMA VRITTI, prodlužte nádech i výdech na 6:6, 8:8.
 
K prohloubení prožitku a pozornosti k našemu opravdovému já si přiložte dlaně na oči a palce na uši, zaměřte pozornost mezi obočí a pokračujte 10x v SAMA VRITTI.
 
Užívejte pocity, emoce, které ve vás dech vyvolává. Dopřejte své mysli prožitek z odpočinku ????
 
 
 
 1b
 
Technika BHARAMI PRANAJAMA- ,,ČMELAK"
 
A ještě pro dnešek jedna dechová technika, kterou určitě oceníte a to je : BHARAMI PRANAJAMA- ,,ČMELAK"
  • působí na nervový systém- uvolňuje napětí, tenze
  • harmonizuje parasympatikus
  • uvolňuje emocionální napětí, stres, úzkost, snižuje tlak
  • zklidňuje mysl- ideální zařadit před meditací
  • masíruje hluboko uložené svaly okolo páteře
  • rozptyluje naštvanost, zlepšuje kvalitu spánku
Můžete používat kdekoliv a kdykoliv, ideálně před cvičením, 7-17x, při zařazení před praxí jógy nejčastěji 3x.
 
Zavřete oči a položte na ně dlaně, palce dejte na uši, nadechněte se nosem a při výdechu zpívejte písmenko ,,M", vnímejte sílu vibrace z krku, pozornost mezi obočí.
 
Po skončení nechte ještě oči zavřené , vraťte se k plnému dechu a vnímejte pocity ve vašem těle, bez hodnocení-ega ????
 
 
PRINCIPY ENERGETICKÉ ŠKOLY PŘIJETÍ SEBE, DOVOLENÍ PRO OKOLÍ, DŮVĚRA V PŘIROZENOU ENERGII VYTVOŘÍ RADOSTNOU AKCI Budujeme důvěrné a zároveň otevřené vztahy se všemi klienty a využíváme přátelský přístup zahrnující  (1)
 
Technika Kapálabháti (zářící lebky)
 
A jdeme do finále ????‍♀️.
 
Pojďme se trochu očistit a zároveň osvěžit, prostřednictvím techniky Kapálabháti (zářící lebky).
A jak na to se dozvíte ve videu. Stejně tak i proč je dobré tuto techniku praktikovat a v jakých případech se naopak nedoporučuje.
 
Toto je jedna z mých nejoblíbenější technik, tak hurá do toho ????????.
 
 
 
Týdnem vás provedly Petra Lebl Bínová a Hana Danihelková
 
Petra miniHani miniatura